Passejades

1. La rajoleria de Can Pons: 1,7 km

Passejada curta, suau i ombrívola, que us permetrà conèixer les ruïnes d'una antiga rajoleria, travessar l'espès alzinar del sot de la riera de Campins, i obtenir vistes del terme, des del serrat de can Regàs.
L'itinerari comença a la Plaça i baixa, per sota, a buscar la Riera. Fins a la Rajoleria, el camí és una passejada solitària i ombrívola, que remunta la vall, per dins d'un alzinar espès.

A la Rajoleria, que és en ruïnes, es feren els rajols per a construir el gran casal de Can Pons, al segle XVIII.
L'itinerari passa, tot seguit, per la gran bassa de captació d'aigües i torna a endinsar-se al bosc. A partir d'ara se segueix una bona pista forestal que us durà fins a can Sidro, casa habitada, emplaçada sobre un serradet. Aquí es pren un caminoi deliciós que , tot vorejant uns horts, us menarà a Can Regàs., masia des d'on s'obté un bonic cop de vista de Campins. Una drecera molt fresada, encara usada pels habitants d'aquest serrat, baixa a creuar la Riera per una palanca i puja al poble pel camí que ja coneixeu.

2. Can Pitarra i Sant Guillem: 3,4 km.

Itinerari més llarg i assolellat que l'anterior; el camí transcorre entre xalets i coreus, al voltant del turó de Can Guilla. Poques ombres al llarg de la ruta.

L'itinerari s'inicia davant l'església de Sant Joan. Cal remuntar el carrer, travessar la carretera de Santa Fe i arribar al llom del serrat que s'alça a llevant del poble. Tot aquest trajecte de pujada el fareu amb la companyia de la cantarella d'un rec. Un cop dalt del serrat esmenat, quedareu situats en una cruïlla important: el Descàrrec. El camí del davant (E), asfaltat, baixa a la urbanització de Les Esplanes i a Gualba; el de l'esquerra puja al deliciós veïnat de Dalt i a Santa Fe; el de la dreta, baixa a Sant Celoni, pel serrat de Can Felonet. Aquí l'itinerari gira a la dreta i passa a tocar les parets de can Collell, mas que fou comprat per en Serafí Pitarra a finals del segle XIX. Des de llavors, també es conegut per can Pitarra,
Tot just passat can Collell, cal deixar a l'esquerra el camí de Sant Celoni i continuar pel pla de la dreta, entre més xalets. El camí aviat, baixa lentament entre retalls de conreu arbredes i torres d'estiueig. A l'esquerra, ran de camí, us quedarà can Bruguera, a la dreta quasi a la mateixa alçada però m´es apartada, can Guilla.

Durant una estona seguirem el llom de la serra. Enrere les darreres torres, el camí baixa sobtadament fins a Sant Guillem (s.XVI), que descobrireu de sobte, entre camps, dalt la carena de la serra. Visió encantadora i inesperada d'aquesta solitària capella. Que es pot visitar si els masovers son a casa i se'ls demana la clau. Abans haureu passat a prop de la creu de la Missió. Trobareu més informació d'aquest monument i de Sant Guillem en l'itinerari següent -amb el qual podeu escurçar el camí de retorn a Campins.
Sempre avall, ara per més bon camí i per dins del bosc, arribareu a cal Teixidor, masia reformada fa poc. La pista tomba avall, a la dreta, i es dirigeix a Campins, suaument, entre camps de coreu, tot passant a prop del mas del Figueral.